KOUČ radí: 
Zdravý životní styl a jeho 5 zásad

"Bez těchto 5 zásad zdravého životního
stylu ani nezačínej. Víš jaké jsou
přínosy? Čeho se vyvarovat?
Vše ti objasníme níže."

1. Zdravá a pestrá strava je základ všeho

Snaž se udržovat odpovídající hmotnost. V tom ti může pomoci náš článek BMI a zmíněná kalkulačka, díky které orientačně zjistíš, jak si vedeš. Samozřejmě váha není přesný ukazatel tvého stavu. Je nutné sledovat správný poměr svalů, tuků a vody v těle.

"Jak zjistíš, jestli nemáš nadváhu nebo dokonce obezitu a nehrozí ti nějaké zdravotní problémy? Kvalitním měřením. Doporučujeme přečíst si náš další článek měření tělesného tuku."

Parametry zdravé stravy jsou:

  • Zkus jíst pravidelně v intervalech 2-3 hodiny a nezapomeň na to, aby ve stravě byly zastoupené všechny základní živiny - bílkoviny, sacharidy a zdravé tuky.
  • Konzumuj ovoce a zeleninu, obsahují mnoho vitamínů a jsou to kvalitní antioxidanty. Skvělé při hubnutí a dodržování zdravého životního stylu.
  • Vřele doporučujeme ryby, které bys měl mít na talíři 2x - 3x týdně. Kvalitní maso s minimem tuku a spoustou prospěšných látek pro tvé tělo.
  • Pozor na smažená jídla, která mají velmi vysoký energetický obsah. Díky smažení se přepaluje tuk, který poškozuje cévy a dává prostor zhoubným nádorům.
  • Nezapomeň na zdravé tuky, které jsou naopak pro tělo prospěšné a i žádoucí. Z velké části obsahují nenasycené mastné kyseliny. Mají je ryby, sójové boby, ořechy, semínka aj.
  • Kontroluj etikety na obalech. Dávej si pozor na éčka, konzervanty a různá dochucovadla. Čím méně, tím lépe.
  • Dej si občas něco dobrého. Není nutné dodržovat až přehnaně zdravý životní styl. Všeho moc škodí. Když si sem tam dáš něco nezdravého, neznamená to hned tragédii. Posedlost zdravým životním stylem má i svůj název - Ortorexie.

2. Dodržuj pitný režim - aqua vitae

Na každých 10kg tvé váhy je nutné vypít 0,3l - 0,4l vody. Čím máš větší výdej energie, tím více vody potřebuješ doplnit - ať už díky zvýšenému pohybu, nebo také v letním období, kdy se tvé tělo obecně více potí.

Důležité faktory pitného režimu, které úzce souvisí se zdravým životním stylem jsou:

  • Omez alkohol na minimum - pokud chceš zhubnout, alkohol působí na tvé výsledky jako zatažená ruční brzda.
  • Pozor na slazené vody - mají velký obsah cukru a přispívají k nadváze.
  • Nejlepší voda pro 80% lidí v České republice je z vodovodu - nestojí prakticky nic a neobsahuje mikroskopické částice plastu.

3. Buď aktivní - pohyb, cvičení, sport, prostě cokoliv

Jakýkoliv pohyb, ať už je to cvičení nebo sport, má velký vliv na zdravý životní styl. Výrazně ovlivňuje správnost fungování těla, hubnutí a dokonce i tvojí psychiku. Při cvičení se z těla vyplavuje endorfin, což je hormon štěstí.

"Nevíš jak si vybrat pro sebe správné cvičení? Přečti si náš článek o cvičení, kde ti vysvětlíme, jak si vybrat nejvhodnější typ."

Důležité faktory:

  • Buď v pohybu. Můžeš chodit do schodů, jezdit do práce na kole apod., využívej to.
  • Vyber si sport, který tě baví a naplňuje. Nedělej to z donucení. Nemá to z dlouhodobého hlediska smysl. Po nějaké době se na to vykašleš.
  • Pokud ti to čas, zdraví nebo i finance dovolí, poraď se s odborníkem nebo si najdi fitness trenéra. Je lepší cvičit kvalitně a správně, než-li si u cvičení ublížit nesprávným provedením.
  • Pokud nemůžeš, začni cvičit alespoň sám doma. Můžeš využít videa na youtube apod. 

4. Dopřej si - odpočinek, spánek, regenerace, přátele 

Stejně tak dobře, jako se cítí naše tělo po prvních třech bodech, se musí cítit i "duše". Musíš být psychicky v klidu. Nauč se odpočívat a udělat si chvilku sám pro sebe. Pozor na stres, který je spoušteč různých nemocí a špatných návyků.

"Máš toho už nad hlavu a chceš se zbavit stresu? Nauč se ho ovládat a zbav se ho. Přečti si náš článek jak se zbavit stresu."

Jak se o sebe starat:

  • Netahej si práci domů.
  • Udělej si každý den čas pouze pro sebe. Stačí i 30 minut, ve kterých dělej to, co tě baví. Čtení, poslech hudby, vaření aj.
  • Usínej přibližně ve stejnou dobu. Pravidelný režim tělu prospívá. Kvalitní spánek člověku dodá hodně energie.
  • Snaž se spát mezi 6-8 hodinami denně. 
  • Udělej si čas na své známé, kamarády a rodinu. Člověk je tvor společenský.
  • Smích prodlužuje život. Snaž se přistupovat k životu s humorem.
  • Občas je dobré si vyhodit z kopýtka, ale s mírou. Vyvaruj se závislostí na alkoholu, cigaretách, dlouhém pobytu v zakouřeném prostoru aj.
  • Nech se hýčkat například formou masáže, která ti pomůže od bolavých zad, kloubů a svalů.

5. Musíš mít cíle a sny. Běž za nimi

Najdi si důvod, proč tohle všechno budeš dělat. "Chci se cítit lépe, chci se líbit sám sobě, chci být přitažlivější, chci být zdravý apod." Najdi si motivaci pro svůj cíl. Čím větší chtíč, tím větší motivace.

Jak na to:

  • Nastav si krátkodobé a dlouhodobé cíle.
  • Za každý splněný cíl, ať už krátkodobý nebo dlouhodoý se odměň. Kup si něco pěkného, udělej si něco dobrého. Tím posílíš svoji motivaci a budeš postupovat dále.
  • Nevzdávej se. Když se něco nepovede nebo se zrovna nedaří, tak to neber jako tragédii. Zvedni hlavu, postav se k tomu čelem a jdi dál. 

BONUS - Jak a kdy tedy začít se zdravým životním stylem?

Začni u sebe. Doporučujeme začít po malých krůčkách, určitě je nesmysl jíst hned následující den například 6x denně, když jsi zvyklý jíst 2x - 3x denně.

Na začátek bychom ti s dovolením doporučili kurzy hubnutí, kde tě naučíme od základů vše od změny stravování a správného cvičení až po zmiňovanou motivaci. Neutrácej zbytečně několik tisíc měsíčně za osobního trenéra, když můžeš cvičit až 12x za měsíc již od 999,- v malé skupině lidí, pod dohledem trenéra a ještě k tomu dostaneš výživový servis a jídelníček.

Koukni se a třeba tě to nadchne.:

Hodně štěstí ve tvé cestě za zdravým životním stylem.

autoři článku: Petr Rada, Ing. Jolana Marečková
bez výslovného souhlasu autorů je přísný zákaz kopírovat jakýkoliv obsah

 

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Nemáte ještě účet?Registrujte se

Chci se zaregistrovat

Obnovení zapomenutého hesla

Z bezpečnostních důvodů neposíláme hesla ani další citlivé údaje e-mailem. Po odeslání formuláře Vám bude zaslán e-mail s odkazem na vytvoření nového hesla.