TRENÉR radí:
7 druhů cvičení aneb jak si vybrat to nejlepší pro mne

"Víš, že by sis měl vybírat styl
cvičení dle tvého cíle? Třeba
někde děláš chybu. Více
v článku o cvičení."

Proč si cvičení "vybírat"

Každý člověk sportuje a cvičí kvůli nějakému cíli a požitku. Někteří cvičí, protože hledají odpověď na otázku jak zhubnout, nabrat svaly anebo například zpevnit problémové partie, jiní zase cvičí, aby se cítili lépe a o vzhled jim nejde, další zase sportují, protože je to baví.

Cvičíme a sportujeme z nějakého důvodu, a to většinou:

  • cvičení pro zábavu
  • cvičení pro nějaký cíl
  • zdravotní cvičení
  • cvičení jako sociální prvek

Nejlepší způsob je najít takovou aktivitu, kde spojíš zábavu, cíl a tvůj životní styl dohromady.

"Pokud tě zajímá více o spojení cvičení a tvém životním stylu, přečti si náš článek zdravý životní styl."

Máme 7 druhů cvičení a aktivit

Je dobré si všechny typy cvičení projít a vybrat si, které ti nejvíce vyhovují. Každá aktivita má svoje klady a zápory.

  • fitness centrum - posilovna
  • tělocvična, gym - skupinové cvičení
  • rehabilitační centrum - zdravotní cvičení, rehabilitace
  • workout - venkovní cvičení, kalistenika
  • online videa - cvičení online
  • běh - venkovní běhání, běhání obecně
  • sport - hobby, oblíbený sport

Fitness centrum - posilovna a cvičení

Nejznámější a hojně využívaný typ cvičení. Hlavní důraz se zde klade na cvičení na strojích a používání jednoručních a nakládacích činek.

Klady

  • velký výběr fitek
  • levná členství
  • možnost zaplatit si osobního trenéra

Zápory

  • izolované cviky
  • vysoká pravděpodobnost nesprávného provedení cviků
  • neomezené členství po určité době ztrácí účinek, snížená motivace k dlouhodobému cvičení
  • s trenérem velmi vysoká cena cvičení

Výsledek

  • vhodná varianta pro lidi se zkušenostmi se cvičením

Tělocvična a gym - skupinové lekce a cvičení

Stále více populární a velmi navštěvované skupinové cvičení. Priorita tohoto cvičení je kladena na zábavu, cíl a skupinovou motivaci. Do této kategorie patří například kruhový trénink, tabata, trx, programy Les Mills aj.

Klady

  • nejlepší poměr služba/kvalita/cena
  • nepřeberné množství různých skupinových cvičení
  • připravený trénink od trenéra včetně ukázek správného provedení cviků

Zápory

  • občas přeplněná kapacita cvičení a díky tomu snížená kvalita služby
  • málo kvalitních lektorů na skupinové lekce

Výsledek

  • pro začátečníky i pokročilé

Rehabilitační centrum - zdravotní cvičení a rehabilitace

Velmi specifické a zvlášť zaměřené cvičení na odstranění nejrůznějších bolestí, poúrazové péče apod. Patří sem cvičení podle Mojžíšové, Chi-tong a různé fyzio-rehabilitační cvičení.

Klady

  • cvičení zvlášť upravené pro potřeby jednotlivých klientů
  • velká pravděpodobnost dosažení nastaveného cíle
  • cvičení pro zlepšení zdravotního stavu

Zápory

  • vysoká cena
  • většina těchto služeb není hrazená pojišťovnou
  • dlouhá čekací lhůta

Výsledek

  • pro lidi se zdravotním omezením či po úrazech

Workout - venkovní cvičení, kalistenika

Stále populárnější outdoorové cvičení. Hlavní pomůckou je naše tělo, které slouží ke cvičení s vlastní vahou. Patří sem kalistenika, strečink aj.

Klady

  • zdarma
  • časová flexibilita
  • může se cvičit prakticky kdekoliv

Zápory

  • začátek je velmi náročný
  • závislost na počasí
  • je potřeba velká dávka vnitřní motivace

Výsledek

  • především pro zkušenější nebo velmi dobře informované jedince

Cvičení doma - online videa

S chytrými telefony a moderní dobou je stále oblíbenější online cvičení, kde se cvičí v pohodlí domova díky sledování cvičení online videa. Patří sem různé HIIT tréninky, pilates, jóga apod.

Klady

  • ve většině případů zdarma
  • časově flexibilní
  • kvalitní provedení

Zápory

  • žádná kontrola cviků
  • téměř žádný dlouhodobý progres
  • nulová motivace

Výsledek

  • doporučujeme pouze jako doplněk k hlavnímu cvičebnímu plánu či sportu, nikoliv jako hlavní náplň

Běh - venkovní běhání a běh obecně

Běhání je dlouhodobě velmi oblíbený typ sportovní aktivity, kde zapojujeme k pohybu prakticky veškeré svaly včetně vnitřního stabilizačního systému.

Klady

  • zdarma
  • skvělá časová flexibilita
  • velmi kvalitní typ cvičení

Zápory

  • závislost na počasí
  • je potřeba velká vnitřní motivace
  • nesprávný styl běhu může přivodit zdravotní komplikace

Výsledek

  • doporučujeme pro začátečníky i pokročilé, kteří mají zažité základní principy běhu a vědí jak správně běhat

Hobby - oblíbený sport a aktivity

Velká část populace má i své oblíbené sporty, které provozují na rekreační úrovni. Jedná se například o fotbal, hokej a různé týmové hry. Dále pak o různé sportovní hobby jako bruslení, trampolíny, aj.

Klady

  • spojení sportu, pohybu a zábavy
  • obrovská variabilita a výběr
  • možnost sportovat dlouhodobě

Zápory

  • nemá přesnější cíl
  • většinou stereotypní pohyb

Výsledek

  • pro lidi s týmovým duchem a chuť sportovat pro zábavu

Jak tedy vybrat správné cvičení

Je nutné se sám sebe zeptat:

  • kolik času chci sportu a cvičení věnovat
  • jaký druh sportu a cvičení mám rád
  • pokud mám cíl, jaký typ cvičení zvolit (zhubnout, nabrat svaly apod.)

Naše doporučení

Spojit příjemné s užitečným, a to jakýmkoliv způsobem, je dokonalá harmonie a v 95% případů to přináší velký progres, spokojenost a nadstandardní výsledky.

Pokud se cvičením začínáš a nebo hledáš ten správný směr, není od věci vyzkoušet si kurzy hubnutí. Naučí tě tam vše potřebné a ještě si u toho kvalitně zacvičíš.

Tímto si můžeš odškrtnout všechny 3 důležité podmínky a můžeš začít na 100 %.

Podívej se a třeba tě to osloví:

autor článku: Petr Rada
bez výslovného souhlasu autora je přísný zákaz kopírovat jakýkoliv obsah

 

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
Registrace

Nemáte ještě účet?Registrujte se

Chci se zaregistrovat

Obnovení zapomenutého hesla

Z bezpečnostních důvodů neposíláme hesla ani další citlivé údaje e-mailem. Po odeslání formuláře Vám bude zaslán e-mail s odkazem na vytvoření nového hesla.